Hoe zorg je voor een optimale klantenverbinding?
Verkopen is zoveel meer dan een deal binnenhalen. Vaak lijkt het te gaan over winnen. Maar als je je focust op winnen, verlies je iets heel belangrijks uit het oog: de verbinding met je (potentiële) klant. Om je optimaal te verbinden met je klant is het cruciaal om elke stap in het verkoopproces aan te passen aan je (potentiële) klant. Zo creëer je een bepaalde gemoedstoestand bij hem of haar en kan je verder werken op de verbinding met je klant.
Hoe werk je aan meer verbinding met je (potentiële) klant?
- Creëer een honger naar meer
Ken je het gevoel toen je als kind bij een vriend ging spelen en veel te vroeg terug naar huis moest? Dat gevoel van te vroeg terug te keren, geeft je honger om elkaar terug te zien. Het is net dat gevoel dat je wil nabootsen bij je (potentiële) klant.
- Zorg ervoor dat je top of mind bent
Eens de klant weet dat hij jouw dienst of product nodig heeft, zou je merk het eerste moeten zijn waar die aan denkt. De klant zal niet toevallig aan jou denken. Die krijgt immers enorm veel impulsen te verwerken, ook van jouw concurrenten. Dus jouw product of service moet bij hem of haar top of mind zijn.
- Zorg ervoor dat je in dialoog kan gaan met je klant
Je wilt dat je klant vragen, inzichten, bezorgdheden met jou deelt, die hij normaal alleen met zijn vrienden zou delen. Diepgang creëren zorgt voor een meer menselijke connectie. ‘Steek ik de straat over als ik iemand zie die ik ken, of ga ik die negeren?’. Maak deze ‘human connection’ sterk, dit is een primaire nood en even belangrijk als water en voeding. Na covid zeker nog versterkt!
Door deze connectie krachtig te maken heb je een soort amicaal spanningsveld gesponnen en kom je uiteindelijk in een relatievorm die het voor je klant quasi onmogelijk maakt om de samenwerking ‘zomaar’ te stoppen. Wees dus aandachtig voor alle kleine zaken die de menselijke connectie versterken. Zo creëer je als verbindend verkoper een partnership en slaag je erin je relaties te inspireren en te motiveren om finaal voor jou te kiezen.
Wil je meer info?
Ontdek ons learning traject ‘Klantenverbinding als sleutel tot succesvolle sales'. Tijdens dit boeiend en inspirerend groeitraject ontdek je de kracht van verbinding in een verkoopgesprek. Dankzij de creatie van een duurzame klantrelatie ga je van kwantitatieve naar kwalitatieve salesresultaten.
Samen afstemmen? Contacteer Anneleen
Relevante Tips, Nieuws & Inzichten
Psychologische veiligheid, sleutel voor eigenaarschap
Vertrouwen, psychologische veiligheid, … het zijn begrippen die vaak opduiken in een context van teamontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat ze beide essentieel zijn in een organisatie voor de uitbouw van een gezonde en effectieve samenwerkingscultuur.
Een cultuur van psychologische veiligheid zou maken dat medewerkers sneller en meer eigenaarschap opnemen. Hamvraag is: op welke manier kan je als organisatie het eigenaarschap van je medewerkers versterken?
In onderstaand inzichtsartikel zoomt Hilde Brackeva, HR Strategist bij Skill BuilderS, hierop in en reikt alvast 5 praktische tips aan.
Een frisse blik op aanwerven: opleiden als oplossing
De uitdagingen en veranderingen op bedrijfsniveau gaan zodanig snel dat organisaties niet altijd de tijd en middelen hebben om medewerkers via ‘het klassieke proces’ aan te werven en/of op te leiden. Bovendien creëert de war for talent nog een extra obstakel om openstaande vacatures tijdig in te vullen, wat het aanwerven van mensen met de juiste skills en kennis bemoeilijkt, en een impact heeft op de business. Bij Skill BuilderS geloven we sterk in het reskilling en upskilling van medewerkers om duurzaam inzetbaar te zijn én te blijven op de arbeidsmarkt. Aan het woord, Matthias Eeckhout, Manager Assessment & Development bij Skill BuilderS.
Coaching als katalysator van zelfreflectie
In het leven worden we vaak geconfronteerd met abstracte concepten, zoals persoonlijke groei, succes, en geluk. Hoewel deze concepten inspirerend en zingevend kunnen zijn, kunnen ze ook vaag en overweldigend aanvoelen. Een professionele coach kan ons ondersteunen om dergelijke 'vage' concepten te vertalen in concrete doelen, om zelfreflectie te stimuleren en zo resultaten te behalen. Brinda Priem en Stan Pelckmans, beiden ICF Certified coach, illustreren dit aan de hand van een praktijkvoorbeeld.