Praktisch

xxxx

Jouw talentmobiliteit

Ga zelf aan het roer van je loopbaan staan. Ontdek, ontwikkel en zet je talenten optimaal in. Wij ondersteunen jou in elke stap van je loopbaan.

Bedrijf & Talent Mobility

Talent Mobility –  de juiste talenten aantrekken, ontwikkelen en inzetten is de sleutel voor een wendbaar, competitief bedrijf. Wij zetten er mee onze schouders onder.

Verder met ieders talent!

Organisaties en mensen die een rol willen blijven spelen in onze snel veranderende wereld, moeten hun talenten ontdekken, ontwikkelen en inzetten. SBS Skill BuilderS draagt graag bij tot die talentmobiliteit. 

Contact

Vraagt u zich of hoe SBS Skill BuilderS uw ideale partner kan zijn? Wenst u meer info over één van onze trajecten? Geef ons een seintje. We denken graag met u mee!

/sites/default/files/public/header-images/Tip%20voor%20stressless%20life.jpg
Inzicht

Dé tip om zonder stress door het leven te gaan?

Heb jij soms te kampen met stress in je leven? Behoor jij tot die één op zes die volgens onderzoek risico loopt op een burn-out? Zoek je regelmatig naar artikels die je inzicht geven in 'hoe omgaan met stress'? Maar heb je dé ultieme tip nog niet gevonden? Saskia Poelmans, psycholoog en stress & burn-outcoach bij Skill BuilderS geeft meer toelichting. 

Zoeken naar dé ultieme tip?

Wie begint te lezen over stress, zal daarmee een tijdje zoet zijn. Er zijn heel wat boeken over geschreven en ook het internet staat vol met artikels over 'hoe omgaan met stress'. Toch zal je moeten toegeven dat je meestal dezelfde tips tegenkomt: voldoende bewegen, gezond eten, sociale contacten opzoeken, voldoende slapen, pauze nemen, neen zeggen, een job doen die je graag doet, … We kennen ze allemaal. 
Toch blijven we verder zoeken naar die ene, juiste tip. 

Waarom?

  • Je weet dat voldoende bewegen belangrijk is ... 
    maar de fut om na je werkdag naar de sportclub te gaan, heb je niet.
  • Je weet dat voldoende nachtrust belangrijk is ... 
    maar je piekergedachten houden je wakker.  
  • Je weet dat sociale contacten belangrijk zijn ... 
    maar je kruipt het liefst het hele weekend onder een dekentje. 
  • Je weet dat te veel werk een belangrijke oorzaak is ...
    maar toch kan je geen neen zeggen als jou iets extra gevraagd wordt.
  • Je weet dat gezond eten belangrijk is ... V
    maar toch sta je elke dag aan de snoepautomaat voor iets zoets. 
  • Je weet dat het belangrijk is om regelmatig een pauze in te lassen ...
    maar toch werk je door tot 's avonds laat. 
  • Je weet dat het belangrijk is om een job uit te oefenen die bij je past ... 
    maar toch blijf je in diezelfde job hangen. Om wat te vermijden eigenlijk?

Het mag duidelijk zijn: weten wat goed voor je is, is duidelijk niet hetzelfde als doen wat goed voor je is. Het is complexer dan dat. 

Gedrag

Een verklaring kunnen we vinden in het Com-B model of behavior (zie afbeelding). Het model dat vandaag het meest naar voor geschoven wordt in de gezondheidspsychologie voor het verklaren van (on)gezond gedrag. Daarin wordt duidelijk dat kennis maar een heel klein deeltje van de puzzel is en eigenlijk geen rechtstreeks effect heeft op ons gedrag, het kan enkel bijdragen aan de motivatie om gezond gedrag te gaan toepassen. Bijvoorbeeld als ik weet dat chronische stress kan leiden tot cardiovasculaire aandoeningen, groeit mijn motivatie om die stress aan te pakken. Of als ik weet dat bewegen helpt om stresshormonen in mijn lichaam af te breken, ben ik meer gemotiveerd om te bewegen. 

0
Com B model of behavior

Waarden en gedrag?

Wat is dan de factor met rechtstreekse impact op het stellen van (on)gezond gedrag? Motivatie! Oftewel waarom wil ik mijn gedrag veranderen? 

In de eerste plaats is het belangrijk om stil te staan bij wat voor jou belangrijk is in het leven. Wat zijn jouw waarden? Welke voordelen haal ik uit wat ik doe op korte en op lange termijn? Vanuit de gezondheidspsychologie weten we dat mensen vooral gedreven worden door de korte termijn voor- en nadelen van gedrag eerder dan de lange termijn. 

  • Veel ongezond gedrag heeft korte termijn voordelen, maar lange termijn nadelen. 
  • Veel gezond gedrag heeft korte termijn nadelen, maar lange termijn voordelen. 

Denk maar aan 'de trek in een suikerwafel' in de namiddag. Op korte termijn bevredig je je verlangen naar suiker en zorgt die suikerwafel voor extra energie, maar op langere termijn is die energie snel uitgewerkt en krijg je een suikerdip, waardoor je niet vordert met je werk zoals gehoopt, misschien moet overwerken en ’s avonds geen zin meer hebt om gezond te koken waardoor je op nog langere termijn overgewicht krijgt en je zelfvertrouwen daalt. Wat weer een nieuwe bron van stress creëert.

Het gezonde gedrag, weerstaan aan de suikerwafel, maar kiezen voor bijvoorbeeld een appel zorgt ervoor dat je op korte termijn niet aan je verlangen naar suiker tegemoet kunt komen, maar op lange termijn wel meer energie hebt, gewicht verliest en zelfvertrouwen opbouwt. 
Een kleine beslissing met heel wat impact op de lange termijn. 

Het is dan ook belangrijk om je bewust te zijn van het feit dat de meeste tips om stress de baas te worden gepaard gaan met moeilijke gevoelens op korte termijn om er op lange termijn winst uit te halen. Blijven zoeken naar de ultieme tip die zowel op korte als lange termijn alleen maar voordelen heeft, kan je ook zien als een keuze die makkelijk is op korte termijn, maar op lange termijn alleen maar nadelen heeft, want zo lang je blijft zoeken, verandert er niets en blijft de stress zich opstapelen. Probeer in plaats daarvan eens een tip toe te passen die je al kent, maar waar je geen zin in hebt of die je misschien afschrikt, waar je wat weerstand tegenover voelt. Meer succes gegarandeerd!

Stress- en burn-outbegeleiding kan je helpen in kaart brengen hoe je met stress omgaat en wat de voor- en nadelen daarvan op korte en lange termijn zijn. Zo kan je een bewuste keuze maken in lijn met jouw waarden. Bovendien kunnen we je helpen in het leren dragen van de moeilijke gevoelens die op korte termijn komen kijken bij je keuze. 

Wil je hierover verder van gedachten wisselen?

Aarzel niet en contacteer Saskia Poelmans of bel ons op 053/85 77 77.

0

Relevante Tips, Nieuws & Inzichten

Het taboe van stress ...

Het taboe van stress

Inzicht

Stress... we hebben het allemaal en toch vinden we het vaak heel moeilijk om erover te praten, laat staan er iets aan te doen. In een bevraging op LinkedIn ging Anouk Smets, coach the coach bij Skill BuilderS, op zoek naar wie mensen in vertrouwen nemen wanneer ze stressklachten ervaren. Bij wie kunnen ze terecht met hun gedachten en gevoelens wanneer het niet zo goed gaat?

Is verandering zo moeilijk?

Is gedragsverandering moeilijk?

Inzicht

Hoe komen we los van ons oude (niet gewenste) gedrag én hoe kunnen we plaatsmaken voor nieuw gewenst gedrag? Wat maakt gedragsverandering zo moeilijk? Kathy Van Deun, trainer, coach en gedragsveranderaar, licht in onderstaand inzichtsartikel toe dat veranderen een leerproces is, met vallen en opstaan.

Contacteer ons

Uw uitdaging aan ons voorleggen? Meer info over één van onze trajecten? Geef een seintje, we denken graag met u mee!

Vind een kantoor

VDAB
Loopbaancheques
ESF
EU
Vlaanderen
Actiris Brussels
Kmo-Portefeuille
Certo
Qfor