Praktisch

xxxx

Jouw talentmobiliteit

Ga zelf aan het roer van je loopbaan staan. Ontdek, ontwikkel en zet je talenten optimaal in. Wij ondersteunen jou in elke stap van je loopbaan.

Bedrijf & Talent Mobility

Talent Mobility –  de juiste talenten aantrekken, ontwikkelen en inzetten is de sleutel voor een wendbaar, competitief bedrijf. Wij zetten er mee onze schouders onder.

Verder met ieders talent!

Organisaties en mensen die een rol willen blijven spelen in onze snel veranderende wereld, moeten hun talenten ontdekken, ontwikkelen en inzetten. SBS Skill BuilderS draagt graag bij tot die talentmobiliteit. 

Contact

Vraagt u zich of hoe SBS Skill BuilderS uw ideale partner kan zijn? Wenst u meer info over één van onze trajecten? Geef ons een seintje. We denken graag met u mee!

/sites/default/files/public/header-images/uurwerk.jpg
Inzicht

Hoe gebruik ik efficiënt mijn tijd?

Je hebt zo van die dagen waarbij je deadlines moet halen, je nog je administratie in orde moet krijgen en er maar geen einde aan die stroom van e-mails in je mailbox komt. Hoe los je zo van die momenten op? En vooral, hoe kan je dergelijke momenten voorkomen? Julie Vertommen, Gezondheidspsycholoog en Career Counselor bij Skill BuilderS, geeft alvast enkele tips op weg naar een beter focus management.

Singletasken is het nieuwe multitasken

Geloof jij dat als je twee taken tegelijkertijd doet, je dan tijd bespaart? Wel uit onderzoek blijkt het tegendeel. Wanneer je twee taken tegelijkertijd uitvoert, gaat je brein niet multitasken. Het brein kan namelijk geen twee taken op hetzelfde moment uitvoeren. Je brein switcht van de ene naar de andere taak. Zo verlies je een groot deel van je aandacht omdat je geen volledige focus voor beide taken hebt. Je werkt efficiënter als je je taken na elkaar uitvoert, dus bijvoorbeeld eerst je mails beantwoorden en daarna een presentatie afwerken. 

0
Multitasking
50-50

Eerst de olifanten, dan pas de konijnen

‘When you’re hunting for an elephant, don’t get distracted chasing the rabbits’. Wanneer je met belangrijke taken bezig bent, mag je je niet voortdurend laten afleiden door kleine taken zoals e-mails en chatberichten die binnenstromen. Doordat je eerst inzet op grotere taken, neemt je aandachtsspanne af. Daarom is het ideaal om daarna taken uit te voeren die minder aandacht vergen. Hoe pak je dit dan concreet aan? Ben je een ochtendmens? Start je dag dan met olifantentaken; focus je twee uur lang op de belangrijke taken die zeker nog af moeten. Tussen 9 en 11 uur ben je ook het meest productief. Daarom is het belangrijk dat je net in deze uren de belangrijkste taken uitvoert. Daarna kan je je dan even belonen met een konijnentaak; zo kan je bijvoorbeeld even de tijd nemen om nog kleinere taken, zoals het checken van je e-mails of telefoontjes, af te werken. Ben je eerder een avondmens? Dan kan je het best andersom aanpakken. Begin dan eerder met de taken die voor jou het minst inspanning vragen en werk rond de namiddag aan je olifantentaken wanneer jij het meeste focus hebt.

Het principe van de 4 D’s

Heb je soms taken waarbij je twijfelt of je ze direct moet uitvoeren of eerder op je to-do lijstje moet plaatsen? De 4 D’s; Do, Delay, Delegate and Delete kunnen ertoe bijdragen dat je je taken beter kan managen en je zo de focus kan leggen op het belangrijkste. Hoe hanteer je deze 4 D’s ? Ga na bij welke D je taak het best thuishoort.

DO
Is je taak van kapitaal belang en neemt het maar enkele minuten in beslag? Voer deze taak direct uit. Dit kan gaan over een belangrijke e-mail of telefoon die snel moet afgehandeld worden. Op die manier kan je terug verder met je andere taken en hoef je je hier niet meer op te focussen

DELAY
Heb je een taak of e-mail die niet echt belangrijk is of direct moet uitgevoerd worden? Stel deze taak dan uit of zet het in een to-do lijstje dat je afhandelt van zodra je de tijd hebt om deze taak uit te voeren.

DELEGATE
Is het een taak die prioriteit heeft maar waarbij het niet perse belangrijk is dat jij deze afhandelt? Stuur deze dan door naar een collega of iemand die deze taak ook kan afhandelen. Zo zorg je ervoor dat je meer tijd hebt voor taken die expliciet jouw expertise vragen.

DELETE
Krijg je een onbelangrijke taak binnen die geen prioriteit vraagt zoals reclame in je mailbox of trivia van je collega’s? Verwijder deze mails dan meteen. Zo blijft je inbox overzichtelijk.

 

Wil je hierover graag in detail praten?

Contacteer Julie Vertommen.

 

Zoek jij meer focus in minder tijd?

Schrijf je dan in voor ons Blended Learning traject Focus Management en krijg praktische tips via een digitaal leerplatform om je workload optimaal te organiseren.

0

Relevante Tips, Nieuws & Inzichten

Terugblik op geslaagde HR Summit 2021

Nieuws
Summit

Terugblik op geslaagde HR Summit 2021

De tiende HR Summit ging – na de virtuele editie van 2020 – opnieuw door voor een live publiek. Het thema stond in het teken van de effecten van verandering op mensen en organisaties. De voorbije maanden werd transformatie in vele organisaties versneld door de gezondheidscrisis. Hoe gaat de HR Professional vandaag om met de uitdagende polariteit tussen business en menselijk kapitaal?

Mag het ook ietsje meer zijn?

Inzicht
Visie op bevlogenheid

Mag het ook ietsje meer zijn?

Neen, we hebben het niet over een extra ‘snede hesp’ bij de slager. Maar wel over de manier waarop er gedacht wordt over welzijn op het werk. Mag het ook ietsje meer zijn dan herstellen van een burn-out? Of voorkomen dat we in een burn-out terechtkomen? Mag het pas ietsje meer zijn als we ons doodvervelen of doodergeren in onze job?  Mogen we dan pas beginnen nadenken over onze loopbaan? Kan werk niet méér zijn dan iets ziekmakend, maar net iets dat een bron kan zijn van positieve dingen zoals groei, ontplooiing, plezier,…? Kan het ook iets zijn waar we ook aan bouwen vooraleer de fundamenten instorten? Aan het woord: onze collega Saskia Poelmans, psycholoog en burn-out coach.

Wat hebben medewerkers nodig in onzekere tijden?

Inzicht
Vrouw

Wat hebben medewerkers nodig in onzekere tijden?

Het voorbije jaar kwamen er heel wat uitdagingen op ons af, zowel in ons privéleven als op de werkvloer. De pandemie impacteerde ons leven. Een uniek experiment waarbij we allen massaal van de ene dag op de andere overschakelden naar thuiswerk. Voor de een was dit een zegen, voor de ander een ramp. Werkgevers zagen stress bij hun medewerkers toenemen, de betrokkenheid dalen en het middellange ziekteverzuim stijgen. HR-medewerkers en leidinggevenden werden overspoeld met vragen en bezorgdheden van hun medewerkers. Hoe kan je als organisatie inspelen op de behoeften van je medewerkers in onzekere tijden?  Saskia Poelmans, psycholoog en burn-outcoach, zoomt in op een recente publicatie van de vakgroep sociale psychologie van de UGent.

Contacteer ons

Uw uitdaging aan ons voorleggen? Meer info over één van onze trajecten? Geef een seintje, we denken graag met u mee!

Vind een kantoor

VDAB
Loopbaancheques
ESF
EU
Vlaanderen
Actiris Brussels
Kmo-Portefeuille
Certo
Qfor