Hoe zorg je voor een optimale klantenverbinding?
Verkopen is zoveel meer dan een deal binnenhalen. Vaak lijkt het te gaan over winnen. Maar als je je focust op winnen, verlies je iets heel belangrijks uit het oog: de verbinding met je (potentiële) klant. Om je optimaal te verbinden met je klant is het cruciaal om elke stap in het verkoopproces aan te passen aan je (potentiële) klant. Zo creëer je een bepaalde gemoedstoestand bij hem of haar en kan je verder werken op de verbinding met je klant.
Hoe werk je aan meer verbinding met je (potentiële) klant?
- Creëer een honger naar meer
Ken je het gevoel toen je als kind bij een vriend ging spelen en veel te vroeg terug naar huis moest? Dat gevoel van te vroeg terug te keren, geeft je honger om elkaar terug te zien. Het is net dat gevoel dat je wil nabootsen bij je (potentiële) klant.
- Zorg ervoor dat je top of mind bent
Eens de klant weet dat hij jouw dienst of product nodig heeft, zou je merk het eerste moeten zijn waar die aan denkt. De klant zal niet toevallig aan jou denken. Die krijgt immers enorm veel impulsen te verwerken, ook van jouw concurrenten. Dus jouw product of service moet bij hem of haar top of mind zijn.
- Zorg ervoor dat je in dialoog kan gaan met je klant
Je wilt dat je klant vragen, inzichten, bezorgdheden met jou deelt, die hij normaal alleen met zijn vrienden zou delen. Diepgang creëren zorgt voor een meer menselijke connectie. ‘Steek ik de straat over als ik iemand zie die ik ken, of ga ik die negeren?’. Maak deze ‘human connection’ sterk, dit is een primaire nood en even belangrijk als water en voeding. Na covid zeker nog versterkt!
Door deze connectie krachtig te maken heb je een soort amicaal spanningsveld gesponnen en kom je uiteindelijk in een relatievorm die het voor je klant quasi onmogelijk maakt om de samenwerking ‘zomaar’ te stoppen. Wees dus aandachtig voor alle kleine zaken die de menselijke connectie versterken. Zo creëer je als verbindend verkoper een partnership en slaag je erin je relaties te inspireren en te motiveren om finaal voor jou te kiezen.
Wil je meer info?
Ontdek ons learning traject ‘Klantenverbinding als sleutel tot succesvolle sales'. Tijdens dit boeiend en inspirerend groeitraject ontdek je de kracht van verbinding in een verkoopgesprek. Dankzij de creatie van een duurzame klantrelatie ga je van kwantitatieve naar kwalitatieve salesresultaten.
Vragen? Contacteer Sofie
Relevante Tips, Nieuws & Inzichten

Het belang van leerengagement
'Hoe leren mensen?' Bij Skill BuilderS staan we hier regelmatig bij stil. In onze trainingen en workshops houden we regelmatig de vinger aan de pols en bekijken kritisch waar we het leerproces nog kunnen optimaliseren. Onderzoek naar hoe mensen leren, staat bovendien niet stil, en wij dus ook niet. Elke Ruelens, L&D Expert bij Skill BuilderS, licht toe.

Zelfkennis als sleutel tot verbinding met anderen
Loopt je samenwerking met sommige mensen wat stroef? Irriteer je je aan het gedrag van de ander? Of irriteert de ander zich aan jou? Kan je er niet echt de vinger op leggen wat er juist scheelt? Volgens Elke Ruelens, L&D Expert bij Skill BuilderS, kan het kernkwadrant van Ofman misschien wel soelaas bieden.