Development Center
Ben je geïnteresseerd in Development Center voor jouw bedrijf?
Wat mag je verwachten?
- Een duidelijk inzicht in, en advies over, het groeipotentieel en de meest geschikte richting voor je medewerkers.
- Advies over in welke situatie je medewerker het best kan ontwikkelen en hoe jij hem/haar kan helpen.
Voordelen?
- Een duidelijk beeld van de talenten en het potentieel van een persoon, wat mogelijk kansen schept in andere rollen waar jij of de medewerker nog niet aan dachten.
- Een boeiend leermoment voor de kandidaat die zichzelf beter leert kennen, zicht krijgt op zijn/haar ontwikkelingspunten en zich gericht kan voorbereiden op een specifieke rol.
- Een optimale inzet van je interne talentenpool, waarbij je mensen langer gemotiveerd aan boord houdt. Van kapitaal belang in de huidige war for talent!
Een greep uit onze tools
Psychotechnische proeven
Skill Builders werkt samen met verschillende platformen, zodat we steeds de beste tests en vragenlijsten voor jouw organisatie en vacature kunnen aanbieden. Al onze partners leveren wetenschappelijk gebaseerde, betrouwbare en valide tools aan. Een aantal voorbeelden van skills of persoonlijkheidskenmerken die we kunnen nagaan: algemeen redeneervermogen, omgaan met stress, commerciële vaardigheden, planningsvaardigheden, persoonlijkheid, talenkennis,…
Postbakoefening (simulatieoefening)
Een postbakoefening wordt ook wel eens een in-basket oefening genoemd. De kandidaat wordt geplaatst in een specifieke rol binnen een fictieve organisatie. Hij/zij ontvangt de context die belangrijk is om de organisatie te begrijpen en zich hierin te kunnen bewegen. Daarnaast krijgt hij/zij een specifieke opdracht: een volle mailbox behandelen en actiegericht oplossingen aanbieden voor de problemen die hierin geformuleerd worden. Dit moet hij/zij doen binnen een afgelijnde tijdsperiode.
Gespreksoefening (simulatieoefening)
Een gespreksoefening plaatst de kandidaat in een fictieve, maar waarheidsgetrouwe, situatie. Hij/zij gaat in dialoog met de rollenspeler, waarbij de vastgestelde competenties worden getriggerd.
Vervolgens worden de motieven en het gestelde gedrag van de kandidaat extra gekaderd in een nabespreking.
Voorbeelden van mogelijke gesprekken:
- Commercieel gesprek: kandidaat dient bij een klant een deal te sluiten.
- Leidinggevend gesprek: kandidaat gaat in overleg met een medewerker over een specifiek probleem die zich voordoet
Business case (simulatieoefening)
Binnen een fictieve organisatie wordt de kandidaat geconfronteerd met een structureel en/of strategisch probleem. De kandidaat krijgt vervolgens gelimiteerde tijd om een plan van aanpak te ontwikkelen om dit probleem op te lossen. Doorgaans wordt gevraagd om dit plan van aanpak uiteindelijk voor te stellen aan de hand van een presentatie, waarna de assessoren ten slotte nog tijd nemen om kritische vragen te stellen over de oplossing en aanpak van de kandidaat.
Competentiegericht interview
Een semigestructureerd diepte-interview om meer informatie te krijgen over de kandidaat. Dankzij valide interviewtechnieken komen onze assessoren tot een gedetailleerd beeld van de competenties van de kandidaat.
Binnen dit interview nemen we ook de tijd om de fit met je organisatie uit te diepen. We doen dit aan de hand van zijn/haar waarden, normen en visie.
Simulatie-oefeningen
Gedrag is de beste voorspeller van toekomstig gedrag. Daarom plaatsen we de kandidaat in een concrete, fictieve rol in een fictieve organisatie. Simulatie-oefeningen kunnen gericht zijn op bvb coachings-, analyse-, communicatie- of presentatievaardigheden. Skill Builders beschikt over een ruim aanbod van simulatie-oefeningen voor verschillende competenties, met concrete cases in verschillende sectoren en voor een groot aantal functies.
Aanvullende opties
360° Feedback
Een 360°-feedback traject biedt extra inzichten in hoe de medewerker gepercipieerd wordt door zijn/haar leidinggevende, collega’s, medewerkers en zelfs externe partners zoals klanten of leveranciers. Ontdek hier meer info.
Coaching
Je ontving het rapport van het development center, wat nu? Skill BuilderS biedt graag de nodige tools aan om met het resultaat van het development center aan de slag te gaan. Via een coaching traject krijgt je medewerker de kans om met een expert-coach actief en constructief te werken rond de ontwikkelingspunten en sterktes die ontdekt werden.
Opleiding
Wanneer je de ontwikkeling van je medewerkers koppelt aan een opleiding, bieden wij graag de mogelijkheid tot certificering aan. Hierbij gaan wij op een objectieve manier na of de opleiding de juiste impact heeft gehad op de beoogde competenties. Via kennistesten en/of simulatie-oefeningen kan de medewerker dan een certificering behalen van de opleiding die hij/zij gevolgd heeft.
Onze aanpak
Intake
- Huidige situatie medewerker: we bespreken graag met jou de huidige functie die de medewerker bekleedt en de context waarin hij/zij vandaag werkt. Zijn er reeds toekomstgerichte stappen bekend?
- Visie toekomst: Met welke reden wordt het development center aangevraagd? Welke aspecten worden graag teruggezien in het development center?
- Aandachtspunten: zijn er expliciete aandachtspunten bij de medewerker die je graag geobserveerd wenst? Deel het ons mee in de intake.
- Aan de hand van deze informatie en een uitgebreid competentiewoordenboek stellen wij een competentiegrid met bijpassend testprogramma samen. We gaan vervolgens graag in overleg of deze voldoet aan je verwachtingen.
Planning
- Contact met kandidaat door Skill BuilderS.
- Mogelijkheid voor kandidaat om zelf het geschikte tijdstip te plannen via een online planningstool.
- Afspraak binnen 14 dagen, mest respect voor je interne deadlines.
- Kandidaat ontvangt alle informatie die hij/zij nodig heeft om zich voor te bereiden op dit development center.
Uitvoering development center
- Face to face of digitaal: naar jouw voorkeur.
- Persoonlijk en mensgericht onthaal door verantwoordelijke assessor.
- Testprogramma: via verschillende psychotechnische proeven en simulatieoefeningen worden de vooropgestelde competenties getriggerd en gemeten.
- Development center wordt steeds afgesloten met een criteriumgericht interview.
Rapportering
- Observaties worden via valide methode neergeschreven tot een kwalitatief rapport.
- Uitgebreid ontwikkelingsgericht advies met oog op huidig en toekomstgericht functioneren.
- Je verkrijgt een diepgaand en genuanceerd rapport binnen 3 werkdagen na het assessment- of development center.
Feedback & Evaluatie
- Skill BuilderS blijft na oplevering van het rapport beschikbaar voor vragen, advies en expertise.
- Skill BuilderS biedt de mogelijkheid om feedback te verzorgen aan jouw kandidaat.
- We evalueren graag het proces om na te gaan of je verwachtingen zijn ingelost. Op die manier werken wij graag aan ons partnership.
Enkele cases
Waarom kiezen klanten voor ons
Benieuwd wat voor jou de beste aanpak is?
Laat hier je gegevens na en een van onze specialisten belt je terug op een moment dat het voor jou past.