Janssen Pharmaceutica
Farmabedrijf Janssen Pharmaceutica stelde vast dat het steeds moeilijker werd om traineeships in te vullen.
Context
- Concurrenten aasden op handelsingenieurs, masters in de farma, chemici, fysici enz., en deze profielen dus meerdere aanbiedingen tegelijk kregen.
- De hele procedure met de preselectie van kandidaten, het bezoeken van diverse vestigingen en een dag assessment tijdrovend en niet onderscheidend was.
De vraag?
Een efficiënte, innovatieve selectieprocedure met behoud van kwaliteit, waarbij Janssens Pharmaceutica kandidaten al na één dag een traineeship kan aanbieden.
Samen met het HR-team werd een unieke approach uitgewerkt met 3 fases:
- De kandidaten stellen zich voor met een video-cv dat managers evalueren op motivatie, waarden enz. Dat leidt tot een snelle, kwalitatieve preselectie van een 30-tal kandidaten.
- Deze kandidaten doen vooraf een digitaal self-assessment en persoonlijkheids- en waardentest. In de voormiddag stellen zichzelf voor op een ‘omgekeerde jobbeurs’ en beantwoorden ze vragen van managers tijdens een rondleiding.
- Na de voormiddag gebeurt de tweede selectie. Overblijvende kandidaten krijgen in de namiddag een intens assessment in de werkomgeving van Janssens Pharmaceutica. De finale selectie krijgt de avond zelf nog een traineeship aangeboden.
Resultaat?
- Meer instroom door de innovatieve aanpak.
- Meer kandidaten die tekenen doordat ze nog middenin de positieve vibe zitten.
- En een hogere ROI uit het toekennen van traineeships doordat de selectie ook focust op waarden, verwachtingen en match met de cultuur