
Psychologische veiligheid, sleutel voor eigenaarschap
Vertrouwen, psychologische veiligheid, … het zijn begrippen die vaak opduiken in een context van teamontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat ze beide essentieel zijn in een organisatie voor de uitbouw van een gezonde en effectieve samenwerkingscultuur.
Een cultuur van psychologische veiligheid zou maken dat medewerkers sneller en meer eigenaarschap opnemen. Hamvraag is: op welke manier kan je als organisatie het eigenaarschap van je medewerkers versterken?
In onderstaand inzichtsartikel zoomt Hilde Brackeva, HR Strategist bij Skill BuilderS, hierop in en reikt alvast 5 praktische tips aan.
Vertrouwen, trust verwijst naar het geloof, de perceptie dat anderen eerlijk, betrouwbaar en competent zijn.
Psychologische veiligheid is specifieker en richt zich op het individu, het gevoel van veiligheid binnen een groep. Het gevoel dat je jezelf kan zijn, je mening of bezorgdheid kan uiten, fouten kan toegeven, zonder hier later negatieve consequenties van te ervaren.
Vertrouwen wordt gezien als basis, terwijl psychologische veiligheid het mogelijk maakt dat mensen zich uiten en actief bijdragen aan een positief werkklimaat.
Onderzoek van Amy Edmondson bevestigt dat teams met hoge psychologische veiligheid beter presteren. Daarnaast wordt het ook erkend als cruciale factor voor lerende organisaties.
Het creëren van een context van psychologische veiligheid betekent ook dat er aandacht wordt besteed aan het zetten van heldere performance standaarden, waardoor medewerkers en organisaties beter floreren. Een cultuur van psychologische veiligheid maakt net dat medewerkers sneller en meer eigenaarschap opnemen.
De vraag is dus :
Op welke manier kan een organisatie het eigenaarschap versterken door het creëren van een klimaat van psychologische veiligheid?
Met deze praktische tips, ben je al een heel eind op weg:
- Transparante communicatie
Dit werkt in 2 richtingen. Als teamleden weten dat ze zonder oordeel kunnen spreken, voelen ze zich veiliger om ideeën te delen. Anderzijds gaat het ook over het creëren van een duidelijk en transparant kader zodat verwachtingen helder zijn.
- Delen en leren van fouten
Fouten worden niet onder de mat geveegd maar aangegrepen om te leren en bij te sturen. Het monitoren van resultaten op basis van beschikbare data, is een belangrijke stap in het proces. Hierdoor ontstaan niet alleen nieuwe inzichten maar wordt ook de verantwoordelijkheid versterkt.
- Feedbackcultuur
Medewerkers worden aangemoedigd om eerlijk te zijn en constructieve feedback te geven zonder angst voor afwijzing. We erkennen uitmuntendheid, dagen medewerkers uit om ‘out of comfort’ te gaan en geven eerlijke en constructieve feedback.
- Creëren van ruimte voor experimenteren en innovatie waardoor het adaptief vermogen en eigenaarschap worden aangescherpt.
- Autonomie in de wijze waarop medewerkers vorm geven aan hun job en dit binnen een duidelijk kader. Investeer in teamontwikkeling en verbondenheid en versterk de effectieve samenwerking in job- en teamcrafting .