Milcobel - Care for Talent
Micobel – een coöperatief bedrijf dat de melk van 2800 melkveebedrijven ophaalt, verwerkt en commercialiseert – kampte met te hoge absenteïsmecijfers en vroeg Skill BuilderS om hun HR-medewerkers onder te dompelen in hun bestaande absenteïsmebeleid.
Het doel? Hen de ernst van de huidige situatie doen inzien en hen aanzetten om ermee aan de slag te gaan.
In een workshop van enkele uren brachten we het HR-team op de hoogte van het absenteïsme binnen de organisatie en van de bestaande procedures. Ze kregen praktische tips om de afwezigheidsdrempel te verhogen en de terugkomdrempel te verlagen, bijvoorbeeld door vlot en professioneel contact van zodra een medewerker uitvalt.
Het traject loopt nog, dus is het nog te vroeg voor resultaten. Wel werden al de eerste stappen gezet om langdurige afwezigheid aan te pakken en zo de druk op collega’s en te verlichten en de resultaten te verhogen.
Relevante Tips, Nieuws & Inzichten
Maak van jouw organisatie een ‘blue zone’ op de arbeidsmarkt
Onderzoek van professor Eva Geluk toonde het al aan: werknemers en werkgevers zijn het met elkaar eens dat welzijn een gedeelde verantwoordelijkheid is. Bovendien blijken heel wat werkgevers bereid om (nog) meer in te zetten op welzijn. Echter met de teller op 500.000 langdurig zieken, waarvan ook een steeds toenemend aantal mensen met een burn-out, kan je je afvragen waarom het resultaat van al die investeringen uitblijft. Saskia Poelmans, psycholoog en stress & burn-outcoach, gaat op onderzoek.
Vakantie ... van crashen naar opladen
De komende weken staat er voor de meesten onder ons het welverdiende jaarlijkse verlof op de planning. Heerlijk! Iets om naar uit te kijken!
De periode vlak voor die vakantie lijkt dat iets minder te zijn. Saskia Poelmans, psycholoog en stress & burn-outcoach bij Skill BuilderS, heeft het gevoel dat 90% van de gesprekken deze tijd van het jaar als volgt verlopen:
“Hoe gaat het?”
“Druk druk, maar nog even doorbijten en ik heb vakantie.”
Tijd dus om even stil te staan en de tips na te lezen die ervoor zorgen dat je je in de dagen net voor je vakantie optimaal kan voorbereiden op een periode van rust en ontspanning.
Wat leert de kanarie in de koolmijn ons over de aanpak van burn-out?
Als medewerkers met een burn-out anno 2024 de spreekwoordelijke kanarie in de koolmijn zijn, wat leert ons dat dan over onze aanpak van deze problematiek? De arbeiders in de koolmijnen namen vroeger altijd een kanarie mee naar hun werkpost. Deze kanarie was heel gevoelig aan giftige dampen of een gebrek aan zuurstof. Wanneer de kanarie van zijn stokje viel, wist iedereen meteen dat er dringend maatregelen nodig waren om te voorkomen dat er meer slachtoffers zouden vallen. Saskia Poelmans, psycholoog en burn-outcoach bij Skill BuilderS, vraagt zich af wat er zou gebeurd zijn als deze kanaries die snel van hun stokje gingen, getraind zouden hebben om weerbaarder te worden, het langer vol te houden?