Een frisse blik op aanwerven: opleiden als oplossing
De uitdagingen en veranderingen op bedrijfsniveau gaan zodanig snel dat organisaties niet altijd de tijd en middelen hebben om medewerkers via ‘het klassieke proces’ aan te werven en/of op te leiden. Bovendien creëert de war for talent nog een extra obstakel om openstaande vacatures tijdig in te vullen, wat het aanwerven van mensen met de juiste skills en kennis bemoeilijkt, en een impact heeft op de business. Bij Skill BuilderS geloven we sterk in het reskilling en upskilling van medewerkers om duurzaam inzetbaar te zijn én te blijven op de arbeidsmarkt. Aan het woord, Matthias Eeckhout, Manager Assessment & Development bij Skill BuilderS.
Aanwerving & selectie anders bekeken
Heel wat organisaties zien zich vandaag in hun groei afgeremd en zoeken naar oplossingen in het aanwerven en opleiden van medewerkers.
Deze snel veranderende context daagt ons uit om het aanwervings- en selectieproces te herbekijken. Eén van de mogelijke oplossingen is om de shift te maken naar skill-based hiring & development. Ik merk op dat organisaties in heel wat vacatureteksten nog vrij 'strenge' selectiecriteria gebruiken:
- Minimum X jaar ervaring in een sector Y
- Bachelor/master diploma, bij voorkeur in richting Z
De realiteit is dat zulke ‘witte raven’ op vandaag niet snel en gemakkelijk meer te vinden zijn op de arbeidsmarkt. Het risico is dat je jouw selectiecriteria dus te nauw formuleert en je hiermee waardevolle talenten mist die wel de juiste skills, ingesteldheid én potentieel hebben om jobs in jouw organisatie uit te voeren.
In plaats van een personen dus enkel te beoordelen op basis van wat ze in het verleden gedaan of bereikt hebben (bv. diploma, functietitels en opgebouwde werkervaring), is het beter om te kijken naar wat iemand in de toekomst kan doen (= vaardigheden/skills), graag doet (= attitudes/drijfveren) en wat hun ontwikkelingspotentieel is om nieuwe skills/kennis aan te leren. Het voordeel is dat door het hanteren van een skill-based aanpak in het aanwervings- en selectieproces je drempels verlaagt en jouw talentenpool uitbreidt. Concreet is het dus beter om in jouw vacaturetekst voornamelijk de nadruk te leggen op de skills die nodig zijn om een job uit te voeren.
Top 10 skills in de toekomst
Het Wereld Economisch Forum (WEF) voorspelt trouwens dat tussen nu en 2027 44% van de werknemers nieuwe skills zal moeten aanleren om de jobs van morgen te kunnen uitvoeren. Reskilling en upskilling zal dus noodzakelijk zijn om relevant te kunnen zijn én blijven op de arbeidsmarkt. Volgens het rapport zijn dit de top 10 skills die in verschillende rollen sterk aan belang zullen toenemen:
Hieruit blijkt dat creatief denken, analytisch denken en technologische geletterdheid in 2027 de meest gevraagde skills zullen zijn. Ook intellectuele nieuwsgierigheid, veerkracht, leer- en aanpassingsvermogen, leiderschap en empathie (die net buiten de top 10 vallen) behoren tot de andere skills waar naar verwachting steeds meer vraag naar zal zijn.
De belangrijkste boodschap is dus dat we vroeg of laat allemaal zullen moeten reskillen en upskillen en we best nu al investeren in onze zelfontwikkeling, om duurzaam inzetbaar te zijn én te blijven.
Interesse?
Wissel je hierover graag van gedachten?
Contacteer Matthias. Hij vertelt je graag alles over onze development centers.
Heb je interesse in ons aanbod opleidingen?
Skill BuilderS begeleidt medewerkers en organisaties in het versterken en verwerven van inzichten en vaardigheden.
Ontdek ons aanbod aan groeitrajecten, opleidingen en coaching
Wil je meer zicht krijgen op je talenten, kwaliteiten, kennis, vaardigheden?
Dan kan loopbaanbegeleiding een ideale oplossing zijn.
Relevante Tips, Nieuws & Inzichten
Psychologische veiligheid, sleutel voor eigenaarschap
Vertrouwen, psychologische veiligheid, … het zijn begrippen die vaak opduiken in een context van teamontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat ze beide essentieel zijn in een organisatie voor de uitbouw van een gezonde en effectieve samenwerkingscultuur.
Een cultuur van psychologische veiligheid zou maken dat medewerkers sneller en meer eigenaarschap opnemen. Hamvraag is: op welke manier kan je als organisatie het eigenaarschap van je medewerkers versterken?
In onderstaand inzichtsartikel zoomt Hilde Brackeva, HR Strategist bij Skill BuilderS, hierop in en reikt alvast 5 praktische tips aan.
Coaching als katalysator van zelfreflectie
In het leven worden we vaak geconfronteerd met abstracte concepten, zoals persoonlijke groei, succes, en geluk. Hoewel deze concepten inspirerend en zingevend kunnen zijn, kunnen ze ook vaag en overweldigend aanvoelen. Een professionele coach kan ons ondersteunen om dergelijke 'vage' concepten te vertalen in concrete doelen, om zelfreflectie te stimuleren en zo resultaten te behalen. Brinda Priem en Stan Pelckmans, beiden ICF Certified coach, illustreren dit aan de hand van een praktijkvoorbeeld.
Wat staat goede beslissingen in de weg?
Nu het volop kerstperiode is, moeten velen onder ons nog op zoek naar kerstcadeaus. Je wil graag het perfecte, leuke, memorabele én binnen het beperkte budget passende cadeautje op de kop tikken, maar de keuzestress overvalt je. Je kan niet beslissen. Al te vaak ligt de oplossing, onder tijdsdruk, in het aanpassen van de criteria of hun gewicht. Het mag toch iéts duurder zijn. Zo perfect hoeft ook weer niet. Je beslist en koopt het geschenk.
Is dit voorbeeld voor jou herkenbaar? Kan jij soms moeilijk de knoop doorhakken? Stel je jezelf de juiste vragen? Hanteer je het correcte beslissingsproces? Rien Vanyzere, psycholoog en trainer/consultant bij Skill BuilderS, zoomt in op het belang van elke stap in het beslissingsproces.